Neregulārajiem pārvadātājiem aizliegs sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus

foto: lat.gorod.lv
foto: lat.gorod.lv

Pēc kaismīgām debatēm Saeima ceturtdien konceptuāli atbalstījusi Autopārvadājumu likuma grozījumus, kas noteic, ka neregulāros pasažieru pārvadājumus var veikt tikai pēc iepriekšēja pasūtījuma, pārvadājot iepriekš nokomplektētas pasažieru grupas un to mērķis nevar būt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšana.

Nepieciešamību skaidri definēt neregulāro pasažieru pārvadājumu norisi Satiksmes ministrija skaidro ar to, ka pārvadātāji, kas saņēmuši licenci komercpārvadājumu, bet ne regulāro pasažieru pārvadājumu īstenošanai, rada ievērojamus zaudējumus pārvadātājiem, ar kuriem ir noslēgta sabiedriskā transporta pakalpojuma - pasūtījuma līgumi, kā rezultātā tiek radīti zaudējumi gan valsts, gan pašvaldību budžetiem.

Tomēr ne visi Saeimas deputāti uzskata, ka viņiem būtu jāaizstāv no budžeta dotēto pasažieru pārvadātāju intereses un jāpalīdz tiem no tirgus izstumt konkurentus.

"Neregulārie pārvadātāji ievēro principu "Godīga konkurence", jo pasažieri netiek, netiek uzņemti vai izlaisti ne autoostās, ne sabiedriskam transportam paredzētās pieturvietās. Neregulārie pārvadātāji veido reisus vadoties no pasažieru pieprasījuma. Un pasažierus nevis zog pieturās, kā apgalvo atsevišķi autobusu parki, bet gan savāc katru no mājām ārpus Rīgas," debatēs pauda Valērijs Agešins (SC).

Satiksmes ministrijas idejas par to, kā ierobežot šo komersantu darbību, viņš dēvē par juridiski nekorektām un nesaprotamām.

"Neregulārie pasažieru pārvadājumi nav iespējami ar iepriekš noteiktu kustības grafiku, saskaņā ar tarifa plānu un atbilstoši citiem kritērijiem, kas ir sabiedrisko regulāro pasažieru pārvadājumu kritēriji, jo neregulārie pārvadājumi notiek atbilstoši pakalpojuma pieprasījumam un pēc klientu izvēles," savu viedokli pamato deputāts.

Turpretī grozījumu atbalstītāji norāda, ka, ierobežojot neregulāros pasažieru pārvadātājus, tiks ietaupīts uz sabiedriskā transporta dotāciju rēķina.

"Ko mēs darām, ja mēs ļaujam tajos maršrutos, kur mēs šobrīd subsidējam transporta pakalpojumu no valsts budžeta, ļaut braukt arī komercpārvadātājiem? Mēs faktiski palielinām valsts budžeta slogu, jo kas notiek? Pirms brauc, piemēram, "Liepājas autobuss parka" autobuss, pa priekšu tajā pašā maršrutā tajā pašā laikā, 5 minūtes pirms tam, brauc mikroautobuss, savāc visus pasažierus, nereti arī nepārdodot biļetes, iekasē naudu, nodokļus nereti arī nesamaksā un tādējādi pēc tam "Liepājas autobusu parka" lielais autobuss brauc tukšs. Tas nozīmē, ka ieņēmumu nav, un mums visiem no valsts budžeta šī naudiņa ir jāsamet," pauda Dana Reizniece-Ozola (ZZS).

Saeima likumu vēl skatīs 2. un 3. lasījumā.


Написать комментарий