Cīņa ar 'legālo kontrabandu': Latgalē ievestās degvielas deficīts un lielākas cenas

foto delfi.lv
foto delfi.lv

Laiki, kad pilnu bāku ar Krievijas degvielu Latgalē varēja pieliet jebkurā "točkā", nu ir beigušies, un pierobežā dzīvojošie stāsta – pēc aizlieguma katru dienu no kaimiņvalsts ieviest akcīzes preces, nemaksājot nodokli, lētā degviela kļuvusi teju par deficītu.

To apstiprina arī oficiālā statistika - privātpersonu ievestās degvielas daudzums sarucis par 23%. Tikmēr, "legālie kontrabandisti", iespējams, meklē apvedceļus, jo krasi pieaudzis Latvijas automašīnu skaits Igaunijas – Krievijas robežpunktos.

Šogad ir stājušās spēkā izmaiņas likumos, kas atļauj no trešajām valstīm bez nodokļu nomaksas ievest 40 cigaretes, litru alkohola un aptuveni 90 litrus degvielas (standarta degvielas tvertne un 10 litri kannā) tikai reizi nedēļā, nevis katru dienu, kā tas bija pirms tam. Pret šo ierobežojumu Latgalē notikuši jau vairāki protesti, iebilda arī Saeimā pārstāvētā apvienība "Saskaņas centrs" un vairāki Latgales pašvaldību vadītāji, taču izmaiņās stājās spēkā.

Vēl nesen gandrīz ikviens Latgales pusē dzīvojušais zināja ieteikt labāko vietu, kur nopirkt lētāko un kvalitatīvāko no Krievijas vai Baltkrievijas vesto degvielu. Slinkākie par darījumu varēja vienoties, sazvanot kādu no daudzajiem internetā pieejamajiem sludinājumiem, nokārtojot, ka vajadzīgo degvielu pat pieved abām pusēm izdevīgā vietā. Taču nu šī "leiputrija" ir beigusies - ārvalstu degviela pierobežā kļuvusi par deficītu un arī cenas ir kāpušas, portālam "Delfi" atzina aptaujātie Austrumu pierobežas cilvēki.

Braukāt ar kanniņu bagāžniekā - riskanti

Rodoties vajadzībai pēc benzīna vai dīzeļdegvielas, tagad labāk apzvanīt zināmās vietas, kur agrāk degviela tirgota, jo varbūtība, ka, uz "aklo" braucot, būs iespēja vajadzīgos litrus nopirkt, nu ir neliela, sarunā ar portālu "Delfi" atklāj Sarmīte, kura dzīvo Ludzas pusē. Arī Rēzeknes iedzīvotājs Elgars iesaka iepriekš pieteikt nepieciešamo degvielas daudzumu, uz kuru tad gan kāda nedēļa vai pat divas būs jāgaida. Rēzeknietis stāsta, ka "vēl kaut ko var sarunāt", bet labāk ir, ja iepriekš piesaka un tad pircējs brauc pakaļ un uzreiz salej sava auto bākā. "Braukāt apkārt ar kanniņu nav labi, jo tagad ne vienu vien pieķer - kanniņa bagāžniekā ir, bet čeka nav," portālam "Delfi" stāsta Elgars.

Tagad cilvēki cenšas vest vienīgi paši sev, pārpalikumu vajadzības gadījumā notirgojot. "Divi mani paziņas, kuri agrāk tirgoja, nu jau ved tikai sev, savest tik daudz, lai tirgotu, vairs nevar," atzīst Elgars. Tendences rādot, ka nu komercvīzas steidz kārtot arī tie, kas agrāk ar braukāšanu pēc degvielas neaizrāvās.

Par to, ka nelegālās degvielas daudzums Latgalē un arī pārējā Latvijas daļā mazinās, liecina tukšie slidinājumu portāli, koros vairs nav atrodami piedāvājumi lētajai degvielai. Portāls "Delfi", izpētot populārākos interneta sludinājumu vietnes, secināja, ka šādi sludinājumi vairs nav atrodami, taču iepriekš tādu bija desmitiem.

Deficīts ir kāpinājis cenas, un ievestajai "točku" degvielai tās augušas par aptuveni 10 santīmiem. Pērn gada nogalē degvielu varēja iegādāties pa 70 - 75 santīmiem litrā, bet tagad - jau par 80 santīmiem litrā, stāsta tās pircēji.

Automašīnas izvēlas atstāt garāžā

Rēzeknietis Andris Krievs, kurš pēc jaunās akcīzes preču ievešanas kārtības stāšanas spēkā rīkoja protestus un pat vērsās Satversmes tiesā, kurā gan prasība netika pieņemta, portālam "Delfi" apgalvo, ka pēc jaunā likuma ieviešanas situācija Latgalē kļuvusi dramatiskāka - cilvēki nevarot atļauties braukt ar auto un to skaidri varot redzēt Rēzeknes ielās.

Krievs portālam "Delfi" stāsta, ka automašīnas Rēzeknes ielās redzot mazāk un likvidētas pat vairākas autostāvvietas, kuras agrāk bijušas pilnas. Latgales cilvēki kooperējas un, ja nepieciešamas braukt, piemēram, uz veikalu, to dara ar vienu auto, "sametot" naudu degvielai, situāciju apraksta Krievs. Ģimenēs, kuru īpašumā bijuši vairāki spēkrati - katram ģimenes loceklim savs, nu izvēlas braukt ar vienu auto, nespējot ar degvielu "piebarot" visas mašīnas.

Krievs uzskata, ka apstiprinājušās bažas, ka jaunā kārtība audzēs rindas uz Latvijas -Krievijas robežas, jo cilvēki aktīvi kārtojot vīzas, lai izmantotu iespēju reizi nedēļā paši savām vajadzībām ievest degvielu, nemaksājot nodokli. Tiesa šo apgalvojumu portālam "Delfi" noliedza Valsts robežsardzes pārstāve Kristīne Pētersone, sakot, ka situācija ar rindām pēdējā pusgada laikā nav mainījusies. Vidēji dienā uz robežas rindu veido 10-15 automašīnas, kas nav nekas satraucošs, skaidroja robežsardzes pārstāve. Pētersone pieļāva, ka vairāk cilvēku izmanto apvedceļus, dodoties uz Krieviju caur, piemēram, Lietuvu.

Krievs, kurš aizliegumu katru dienu ievest no Krievijas akcīzes preces, nemaksājot nodokli, uzskata par cilvēktiesību pārkāpumu, apņēmies cīnu ar valsti turpināt un tuvākajā laikā sola vērsties Eiropas Cilvēktiesību tiesā.

Zinātāji stāsta, ka cilvēki aktīvāk sākuši uz Krieviju braukt caur Igauniju, to apliecina arī VID dati. Saskaņā ar Igaunijas muitas dienesta sniegto informāciju, kopš Latvijā stājušies spēkā "legālās kontrabandas" ierobežojumi, Igaunijas un Krievijas robežu arvien biežāk šķērso Latvijā reģistrētās automašīnas. Pēc Igaunijas muitas dienesta aprēķiniem 2012.gada sākumā šāds Latvijā reģistrēto automašīnu īpatsvars uz robežas palielinājās par 40%, liecina statistika.

Taču, kā vēsta portāls "Delfi.ee", nu arī igauņi "piegriezuši skābekli" lētās degvielas vedējiem. Tagad arī Igaunijā privātpersonām, kuras ved degvielu, jāmaksā par to nodoklis. "Delfi.ee" vēsta, ka cilvēki, uzzinot par jauno kārtību, sākuši pierobežā atstāt savas auto, taču tas viņus neatbrīvojot nodokļa nomaksas par vesto degvielu. Portāls vēsta, ka jūnijā šādi uz robežas atstātas jau astoņas automašīnas.

VID dati - valstij iepriecinoši

Tikmēr Valsts ieņēmumu dienesta (VID) oficiālie dati ir iepriecinoši - valsts no aizlieguma ir ieguvusi. Šogad pirmajā pusgadā, salīdzinot ar pagājušā gada pirmo pusi, likumīgi bez nodokļa nomaksas no Krievijas un Baltkrievijas ievestās degvielas daudzums samazinājies par aptuveni 23% jeb par 4,53 miljoniem litru. Pērn pirmajā pusgadā privātpersonas bez muitas maksājumiem ieveda 19,24 miljonus litru degvielas, bet šī gada pirmajā pusgadā - 14,89 miljonus litru degvielas.

Cilvēkiem šķērsojot Latvijas robežu ar Krieviju un Baltkrieviju caur Terehovas, Grebņevas, Vientuļu, Pāternieku un Silenes muitas kontroles punktiem, 2011.gada pirmajos sešos mēnešos par fizisko personu mutiski deklarēto degvielu tika aprēķināti muitas maksājumi kopumā 518 latu apmērā. Šogad sešos mēnešos iekasēti jau 8856 lati.

Ievērojami palielinājies arī VID muitas iestāžu uzsākto kriminālprocesu un konstatēto administratīvo pārkāpumu rezultātā izņemtās degvielas apjoms - 2012.gada sešos mēnešos izņemti 49,5 tūkstoši litru degvielas, bet pagājušā gada attiecīgajā periodā - 32,4 tūkstoši litru degvielas, informē VID.

Dienestā portālam "Delfi" skaidro, ka tagad, ievedot Latvijā degvielu biežāk nekā reizi nedēļā vai arī pārsniedzot noteikto daudzumu, ko drīkst ievest bez muitas maksājumiem, preces ir jādeklarē un jāmaksā attiecīgie nodokļi - akcīzes nodoklis, pievienotās vērtības nodoklis un muitas nodoklis. Cilvēkam ir iespēja preci deklarēt mutiski un samaksāt nodokļus, izmantojot kvīti, ko izraksta muitas amatpersona. Likums nosaka, ka atļautais degvielas daudzums, ko privātpersona var ievest ir tik, cik ietilpst transportlīdzekļa standarta tvertnē un 10 litrus pārvietojamā tvertnē.


Написать комментарий