Planšetdatori pārsnieguši portatīvo datoru pārdošanas apjomus Latvijā

foto: bnn.lv
foto: bnn.lv

Pagājušā gada pēdējā ceturksnī, salīdzinot ar 2012.gada attiecīgo periodu, Latvijas mazumtirdzniecības apgrozījums audzis par 7,7%. Savukārt pārdoto vienību skaits palielinājies par 10,6%.

Kopējā tirgus vērtība 2013.gada pēdējā ceturksnī sasniegusi 105,64 miljonus eiro, secināts pētījumu kompānijas GfK Retail and Technology Baltic veiktajā Latvijas elektrotehnikas tirgus apskatā.

Visievērojamāk 2013.gada 4.ceturksnī augusi mazās sadzīves tehnikas grupa, proti, salīdzinājumā ar 2012.gada 4.ceturksni, tās vērtība palielinājusies par 53%. Tāpat augusi arī telekomunikāciju, informācijas tehnoloģiju, lielās sadzīves tehnikas, foto un ofisa iekārtu segmentu pārdošanas vērtība. Vienīgais segments, kas šajā ceturksnī uzrādījis vērtības kritumu, ir sadzīves elektrotehnikas grupa – tās vērtība samazinājusies par -15,1%.

Salīdzinot Latvijas elektropreču tirgus 2013. un 2012.gada pēdējos ceturkšņus pēc pārdoto vienību skaita, kopējais tirgus pārdošanas apjoms audzis par 10,6%. Visstraujāko pārdoto vienību skaita pieaugumu uzrādījusi mazās sadzīves tehnikas grupa, augot par 37,8%, tai seko informācijas tehnoloģiju grupa (35,9%), lielā sadzīves tehnika (10,8%), ofisa iekārtas (5,4%), kā arī telekomunikācijas, kas augušas par nieka 0,4%. Savukārt pārdotā apjoma samazinājums novērojams tikai divām grupām: sadzīves elektrotehnikas un foto segmentā, attiecīgi par -11,2% un -1,8%.

Pētījums atklāj, ka 2013.gada pēdējais ceturksnis ir pirmais, kura laikā planšetdatori pārdoto vienību skaita ziņā ir pārspējuši portatīvo datoru pārdošanas apjomus. Bet, vērtējot 2013. gadu kopumā, portatīvie datori vēl aizvien ievērojami pārspēj planšetdatorus gan pēc pārdotajām vienībām, gan tirgus vērtības.

2013.gada pēdējā ceturksnī Latvijas patērētāji visvairāk iegādājušies viedtālruņus, mobilos telefonus, televizorus, planšetes un portatīvos datorus. Šāds pieprasītāko preču sadalījums saglabājas arī vērtējot visa aizvadītā gada pārdošanas rezultātus.

Visstraujākais kritums par 51,1% vērojams videokameru segmentā, turklāt, tas ir vislielākais kritums arī visā tirgū kopumā. Tam seko video atskaņotāji un rakstītāji (-31,5%) un pārnēsājamie mūzikas atskaņotāji (-20,8%). Tāpat par 4% sarucis mājas kinozāļu apgrozījums.

Vienīgā sadzīves elektronikas grupa, kas arī 4.ceturksnī turpināja augt, bija GPS navigācija. Tās apgrozījums audzis par 9,3%, savukārt pārdotās vienības par 10%.

Ar katru ceturksni mazās sadzīves tehnikas grupa turpina uzrādīt arvien straujāku izaugsmi. Šī segmenta vērtība 4.ceturksnī sasniegusi 4,11 milj. eiro, tās apgrozījums audzis par 53%, savukārt pārdotās vienības kāpušas par 37,8%. Un lai arī salīdzinoši neliels, tas šobrīd ir visstraujāk augošais tehnikas segments Latvijas tirgū. Arī 4.ceturksnī visas šī segmenta grupas – kafijas automāti, gludekļi, skuvekļi un putekļu sūcēji – uzrādīja pozitīvu pieaugumu.

Visbūtiskāk (par 86,6%) augusi kafijas automātu pārdošanas vērtība, tai seko skuvekļi (64,5%) un gludekļi (55,1%). Savukārt putekļu sūcēji, kas šobrīd veido 46% no šīs grupas vērtības, auguši par 37,7%.

Tikmēr lielās sadzīves tehnikas segments audzis nedaudz lēnāk kā mazās sadzīves tehnikas grupa, 4. ceturksnī uzrādot 14,1% apgrozījuma apjoma pieaugumu un sasniedzot 12,01 miljona eiro lielu tirgus vērtību. Pārdoto vienību skaits audzis par 10,8%.

Lielās sadzīves tehnikas segmentā visstraujāk augusi veļas mašīnu (par 20,9%), mikroviļņu krāšņu (par 17,1%) un ledusskapju (par 15,8%) pārdošanas vērtība. Salīdzinoši nedaudz mazāks vērtības pieaugums ir vērojams trauku mazgājamo mašīnu grupā (8,7%). Vērtība plītīm un krāsnīm augusi par 6,7%, kamēr iebūvējamajām virsmām vien par 3,6%.

Pēdējo gadu laikā mobilo telefonu pārdošanas apjomi arvien turpina samazināties un, salīdzinot 4.ceturksnī pārdoto vienību skaitu ar iepriekšējo gadu, to apjoms sarucis par 18%, savukārt vērtība par 19,6%.

Tomēr vērtējot 2013.gadu kopumā pēc pārdoto vienību skaita, mobilo telefonu pārdošanai 4.ceturksnis, salīdzinot ar 2013.gada pārējiem ceturkšņiem, bijis salīdzinoši labvēlīgāks – mobilie telefoni 4.ceturksnī veido 45% no kopējā telefonu tirgus, kamēr viedtālruņi – 55%.

Tikmēr viedtālruņu tirgus vērtība augusi par 24,6%, salīdzinot ar iepriekšējā gada 4. ceturksni, sasniedzot 20,52 milj. eiro vērtību un veidojot 88% no kopējā telefonu pārdošanas apjoma.

Pētījuma dati liecina, ka 2013. gada 4. ceturksnī viedtālruņi ir visvairāk pārdotā preču kategorija Latvijas mazumtirdzniecībā. Savukārt vērtējot pēc pārdošanas vērtības, šī grupa ierindojas trešajā vietā.

2013.gada 4.ceturksnī patērētāji devuši priekšroku nedaudz dārgākām ierīcēm, proti, cena salīdzinājumā ar iepriekšējā gada periodu augusi par 10%, līdz ar to, lai arī kopumā pārdoto vienību skaits krities par nieka 1,8%, šī segmenta tirgus vērtība augusi par 7,6%.

Šis bija pirmais ceturksnis kopš planšetdatoru ienākšanas tirgū, kad to pārdošanas apjomi pārsniedza portatīvo datoru pārdošanas rādītājus. Līdz ar konkurences palielināšanos planšetdatoru tirgū, to cena pakāpeniski samazinās un līdz ar to arī tirgus vērtība vairs neuzrāda tik strauju kāpumu kā iepriekšējos 2013.gada periodos. Planšetdatoru tirgus vērtība 4. ceturksnī augusi par 32,2%, sasniedzot 9,59 milj. eiro lielu apgrozījumu, kamēr pārdošanas apjomi salīdzinot ar iepriekšējo gadu vēl arvien atklāj ievērojamu kāpumu par 103,8%.

Portatīvo datoru grupa 4.ceturksnī piedzīvojusi 8,5% pārdoto vienību pieaugumu, kā arī vērtības kāpumu par 12%. Pēdējā ceturkšņa dati atklāj, ka portatīvie datori šobrīd ir otra spēcīgākā grupa Latvijas tirgū vērtējot pēc pārdošanas vērtības un šobrīd sasniedz 22,11 miljonu eiro apgrozījumu.

Arī monitoru grupa, kas 2013.gadā kopumā uzrādīja 6,2% vērtības kritumu, kā arīdzan nelielu pārdoto vienību skaita samazināšanos, gada pēdējā ceturksnī panākusi 12% vērtības un 20,6% pārdoto vienību skaita pieaugumu.


Написать комментарий