VARAM atzīst par prettiesiskām vairākas normas RD noteikumos par diferencētu biļešu cenu sabiedriskajā transportā

foto: lat.gorod.lv
foto: lat.gorod.lv

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) ir izvērtējusi un atzinusi par prettiesiskām vairākas normas Rīgas Domes 2013.gada 19.novembrī izdotajos saistošajos noteikumos Nr.71 un 2013.gada 17.decembrī izdotajos saistošajos noteikumos Nr.93 "Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā", un lūgusi pašvaldību precizēt prettiesiskās normas.

Vienlaikus jāņem vērā, ka Rīgas Domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas šā gada 7.oktobrī pieņēma lēmumu, ka SIA "Rīgas Satiksme" jaunais paaugstinātais tarifs 1,20 eiro apmērā par braucienu var stāties spēkā tikai tad, kad stājušies spēkā saistošie noteikumi par braukšanas maksas atvieglojumiem.

Ņemot vērā, ka vairākas saistošajos noteikumos iekļautās normas ir prettiesiskas, diskriminējot Latvijas iedzīvotājus pēc to dzīvesvietas, šādi saistošie noteikumi nav stājušies spēkā un, atbilstoši Rīgas Domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas iepriekš pieņemtajam lēmumam, jaunajam paaugstinātajam tarifam arī nebūtu jāstājas spēkā.

Vienlaikus jānorāda, ka "Rīgas Satiksmes" un Rīgas Domes vadības iecerētajam cenu pieaugumam sabiedriskajā transportā Rīgas pilsētā, kas pārsniedz 60% no līdzšinējām brauciena cenām, ir grūti atrast līdzīgu precedentu. Jau šobrīd "Rīgas Satiksme" tiek dotēta apmēros, kas ir līdzvērtīgs Latvijas lielāko pašvaldību visa gada budžetam+, piemēram, Daugavpils budžets 2013.gadā bija plānots 58 miljonu latu apmērā, bet Liepājas - 55 miljonu latu.

Turklāt dotācijas apmērs "Rīgas Satiksmei", kas tiek maksāts no nodokļu maksājumiem, nākamgad tiek saglabāts 2013.gada līmenī - vairāk nekā 85 miljonu eiro (59 miljoni latu) no Rīgas Domes budžeta novirzot "Rīgas Satiksmei". Ir nepieciešams nepārprotams Rīgas Domes skaidrojums iedzīvotājiem par pēdējos mēnešos pieņemtajiem pretrunīgajiem lēmumiem sabiedriskā transporta jomā, kā arī "Rīgas Satiksmes" darbības izvērtējums, uz kuru ir uzstāts jau vairākkārtīgi.

Izvērtējot saistošajos noteikumos iekļautās normas, VARAM secinājusi, ka, nosakot diferencētu maksu par sabiedrisko transportu, ir pārkāpts cilvēku vienlīdzības princips, kas ir viena no cilvēku pamattiesībām. Šis princips liedz valsts institūcijām izdot tādas normas, kas bez saprātīga pamata pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos apstākļos.

Tāpat secināts, ka saistošie noteikumi Nr.71 un Nr.93 pieļauj atsevišķu iedzīvotāju grupu diskrimināciju, proti, Rīgas pilsētas dome ir palielinājusi sabiedriskā transporta biļešu cenas un vienlaikus ar saistošajiem noteikumiem nosaka braukšanas maksas atvieglojumus Rīgā deklarētām personām.

Tādējādi tas ir pretrunā samērīguma principam, kas nosaka, ka labumam, ko sabiedrība iegūst ar atšķirīgo attieksmi pret salīdzināmajām situācijām, ir jābūt lielākam, nekā zaudējumam, ko cieš tās personas, kuras atrodas nelabvēlīgākajā no abām situācijām.

Atzinumā atkārtoti norādīts uz virkni likumu un Satversmes pantu, kā arī starptautisko tiesību normu, ar ko noteikumi ir pretrunā. Eiropas Savienības tiesa līdzīgā lietā (Eiropas Savienības tiesas spriedums Nr.C-388/01 Komisija/Itālija, Recueil) atzinusi, ka tikai ekonomiskie apsvērumi nevar būt par pamatu, lai nostādītu labvēlīgākā situācijā kādas noteiktas teritorijas iedzīvotājus.

Turklāt Rīgas pilsētas dome nav sniegusi detalizētu finansiālo izvērtējumu par saistošo noteikumu ietekmi uz Rīgas pilsētas budžetu, kas ir būtiski, ņemot vērā, ka Rīgas pilsētas dome piešķir būtiskas atlaides ļoti plašai iedzīvotāju grupai.

Šādas normas ieviešana ne tikai rada būtisku ietekmi uz Rīgas pilsētas budžetu, bet arī atstās negatīvu ietekmi uz citu Latvijas pašvaldību budžeta ieņēmumiem, t.i., citas pašvaldības šī iemesla dēļ zaudēs budžeta ieņēmumus no iedzīvotāju ienākuma nodokļa, savukārt, Rīgas pašvaldībai vairāk būs jāiemaksā pašvaldību izlīdzināšanas fondā, kas tik un tā samazinās Rīgas pilsētas plānotos ienākumus, ko tā gūs no iedzīvotāju ienākuma nodokļa.

Ne šobrīd spēkā esošajos Rīgas pilsētas domes 2010.gada 24.augusta saistošajos noteikumos Nr.89 "Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā", ne arī VARAM izvērtēšanai nosūtītajos saistošajos noteikumos Nr.71, ne saistošajos noteikumos Nr.93 "Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā" nav normas, kas saturētu Rīgas domes publiski sniegto informāciju par pārejas periodu no 2014.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 1.martam, kad brauciens Rīgas sabiedriskajā transportā visiem pasažieriem – kā rīdziniekiem, tā arī pārējiem iedzīvotājiem – maksās 0,60 eiro, t.i., 50% no iepriekš noteiktā tarifa. Tāpēc VARAM papildu aicinās arī Rīgas pilsētas domi sniegt paskaidrojumu par sabiedrības maldināšanu.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra biroja vadītāja Inga Antāne uzsver: "Nav saprotama Rīgas pilsētas pašvaldības domes rīcība vairākkārt iesniedzot un atceļot identiskus saistošos noteikumus par diferencētām biļešu cenām Rīgas sabiedriskajā transportā.

Šāda pašvaldības pieeja neliecina par labas pārvaldības principu ievērošanu pašvaldības darbā. Tāpat neizprotama ir pašvaldības amatpersonu, iespējams, apzināta sabiedrības maldināšana, paziņojot par atvieglojumiem visiem pašvaldības sabiedriskā transporta pasažieriem laika periodā no 2014.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 1.martam, jo VARAM nav iesniegti grozījumi spēkā esošajos saistošajos noteikumos Nr.89 par atvieglojumu noteikšanu.".

"Vienlaikus VARAM aicina Rīgas Domi kārtējo reizi steigā nepieņemt jaunus lēmumus par sabiedriskā transporta biļešu cenu nepamatotu paaugstināšanu no 2014.gada 1.janvāra. Vispirms Rīgas Domei ir jāsniedz sabiedrībai detalizēta informācija par šāda soļa ekonomisko pamatojumu un "Rīgas Satiksmes" saimnieciskās darbības izvērtējumu. Skaidrs, ka Rīgas Domes destruktīvās rīcības pamatā nav bijuši mērķi risināt sabiedriskā transporta jautājumus, bet gan panākt, ka Rīgā deklarējas vairāk cilvēki. Tomēr šādi mērķi nav jārisina ar transporta biļešu cenām, diskriminējot Latvijas iedzīvotājus un arī citas Latvijas pašvaldības," norāda I.Antāne.


Написать комментарий