Parādījusies jauna versija par avārijas metro iemesliem – svešķermenis zem vilciena, apgalvo prese

foto: inmsk.ru
foto: inmsk.ru

Neatkarīgie tehniskie eksperti, kuri tika iesaistīti katastrofas izmeklēšanā Maskavas metro, kurā gāja bojā 23 cilvēki, domā, ka, iespējams, par katastrofas iemeslu kļuva nevis pārmijas mehānisma bojājums, par kuru iepriekš ziņoja Izmeklēšanas komiteja, bet kāds priekšmets zem vilciena, raksta laikraksts "Коммерсант".

Otrdien notika lielākā visā Maskavas metropolitēna vēsturē lielākā katastrofa – trīs vilciena vagoni posmā starp stacijām „Uzvaras parks” un „Slāvu bulvāris” noskrēja no sliedēm. 23 cilvēki gāja bojā, 150 cilvēki ir cietuši. Izmeklēšana pieņem, ka avārija varēja noteikt tādēļ, ka pārmija tika nofiksēta ar 3 milimetru stiepli, kura rezultātā saplīsa. Krimināllietas ietvaros aizturēti divi aizdomās turamie metropolitēna darbinieki.

Pēc laikraksta "Коммерсант" datiem sanāksmē, kuru vadīja vicemērs būvniecības jautājumos Marats Husnullins, trešdien tika izteikta jauna negadījuma versija. Notikuma vietas apskates laikā eksperti atrada daudzus svaigus betona nošķēlumus starp sliedēm apmēram 50 m attālumā no vietas, kur sākās vagonu noskriešana no sliedēm. Tādēļ parādījās pieņēmums, ka vilciens katastrofa varēja notikt tādēļ, ka kāds priekšmets kustības laikā nonāca zem tā, apgalvo izdevums.

Viens no neatkarīgajiem ekspertiem – Krievijas kompānijas „Mosinžprojekt” ģenerāldirektors transporta būvniecības jomā Konstantīns Matvejevs apšauba, ka avārija varēja notikt pārmijas ekspluatācijas pārkāpumu dēļ. Pēc viņa domām, kaut gan tas ir nopietns pārkāpums, tas var arī nebūt katastrofas iemesls. Matvejevs uzskata, ka stieple, ar kuru bija nostiprināta pārmija, pārplīsa jau pēc tam, kad sastāvs noskrēja no sliedēm un atsitās pret tuneļa sienu. Par to pēc viņa vārdiem liecina fakts, ka uz pārmijas nav vilciena riteņu pēdu, – ziņo newsru.com.

Vēl viens eksperts, viens no vadošajiem Maskavas transporta inženieru institūta zinātnieks Leonīds Baranovs domā, ka versija par priekšmetu zem vilciena rūpīgi jāizpēta. Viņš atzīmēja, ka iepriekš notikušas avārijas ar detaļu izkrišanu no vilciena sastāva. Viens no metro mašīnistiem, kurš strādājis arī uz „Rusič” (notika šāda tipa vilciena katastrofa), laikrakstam paskaidrojis, ka detaļu izkrišanas gadījumi notiek līdz pat šim laikam.

Iepriekš KIK paziņoja, ka krimināllietas ietvaros aizturēts 66 gadus vecais Maskavas metropolitēna ceļu meistars Valērijs Baškatovs un 43 gadus vecais viņa palīgs Jurijs Gordovs.

Par ko apsūdz ceļa meistarus

Katastrofas izmeklēšanas laikā tika konstatēts, ka 12. jūlijā posmā starp stacijām „Slāvu bulvāris” un „Uzvaras parks” pārmijas montāžas laikā strādnieki neuzkāra atslēgu uz viena no diviem aizbīdņiem, kuri stingri piespiež pārvedamo sliedi pie rāmja sliedes. Turklāt principā aizbīdņi strādā pareizi arī bez šīs atslēgas, tomēr tā nepieciešama saskaņā ar drošības tehniku.

Ar aizbīdņiem un atslēgām metro pārmiju drošības sistēmas neaprobežojas: katra no tām ietilpst speciālā elektriskajā ķēdē. Ja fiksētā pārmija maina savu stāvokli ne pēc standarta, ķēde tiek pārtraukta, un luksoforos ieslēdzas aizlieguma signāli. Turklāt visu diennakti tiek veikta pārmiju video novērošana. „Tomēr vienmēr paliek viena iespēja no miljona, ka kaut kas noies greizi”, – teikts rakstā. Pēc žurnālistu domām tieši šāda iespēja kļuva pat katastrofas iemeslu.

Saskaņā ar MK datiem, kad ceļu meistara palīgs Jurijs Gordovs atnāca parakstīt aktu par pārmijas pieņemšanu, viņš pamanīja, ka nav piekaramās atslēgas. Tomēr kā Gordovs zināja, ka atslēga vajadzīga pārapdrošināšanai, viņš, kā konstatēja izmeklēšana, atslēgas vietā pietina aizbīdņus pie sliedēm ar 3 mm stiepli.

Tāpat tika noskaidrots, ka pirmās trīs dienas pēc montāžas pēc Gordova signāla vilcieni pārgāja pārmiju ar minimālu ātrumu, bet pēc tam pakāpeniski palielināja ātrumu.

Ceļu meistars Baškatovs, kurš turpināja strādāt metropolitēnā, neskatoties u

Acīmredzot otrdienas rītā aizbīdņi vibrācijas rezultātā atvērās, stieple pārplīsa, un sliedes sazarojās taisni vilciena priekšā, kas kļuva par katastrofas iemeslu.

Jurijs Gordovs savu vainu atzīst – pratināšanas laikā viņš paziņoja, ka redzējis to, ka nav piekaramās atslēgas, gribējis to novērst, bet viņa uzmanību kāds novērsa.

Mašīnists, kurš vada vilcienus Arbatas-Pokrovskas līnijā 6 gadus, laikrakstam "Комсомольская правда" izklāstīja savu notikušā versiju. Kad vilciens iegāja tunelī, tas sāka uzņemt ātrumu un attīstīja 50 km/h ātrumu, šajā brīdī nezināma iemesla dēļ pārvietojās pārmiju mehānisma kustīgā daļa. Metro darbinieks domā, ka pēc katra iepriekšējā sastāva notika novirze par milimetra daļām un kādā brīdī riteņpāru cekuls uzskrēja novirzei un vilciens noskrēja no sliedēm. Viņš uzsvēra, ka šajā situācijā avarējušā sastāva mašīnists jau nevarēja neko izdarīt katastrofas novēršanai.

Pa labi no pārmijas sliedes aiziet uz nākamo dzeltenās līnijas posmu, kur patlaban notiek būvdarbi. Pēc mašīnista vārdiem, ja vilciens aizietu uz turieni „arī tad nenotiktu nekas labs”. „Arī notiktu avārija”, – viņš ir pārliecināts.

Putins: par metro katastrofu jāatbild tiem, kuri ir vainīgi

Krievijas Izmeklēšanas komisijas pārstāvis Vladimirs Markins apliecināja „ka pie kriminālatbildības tiks saukti visi tie, kuri iesaistīti šajā traģēdijā, neskatoties uz amatiem un nopelniem”.

Trešdien katastrofas situāciju komentēja KF prezidents Vladimirs Putins. Izmeklētājiem jāatrod un jāsauc pie atbildības tos, kuri tik tiešām vainīgi, viņš paziņoja.

„Jābūt atbildībai. Ja tiks pierādīts, ka katastrofa notikusi noteiktu personu vainas dēļ. Es vēlreiz vēlos izteikt līdzjūtību un solidaritātes vārdus cietušajiem – mēs izdarīsim visu, lai viņiem palīdzētu”, – sacīja Putins.

Bet izmeklēšanas orgāniem būs jāatklāj vainīgos – es jau vakar par šo tēmu runāju ar IK vadītāju Aleksandru Bastirkinu, un būs jāsauc pie atbildības vainīgos … Bet tieši konkrētus cilvēkus – tos, kuri ir vainīgi”, – piebilda prezidents.

 


Написать комментарий