Daugavpils mūzikas vidusskolā notika VI starptautiskais konkurss NOVA MUSICA

foto: Daugavpils mūzikas vidusskola
foto: Daugavpils mūzikas vidusskola

13. decembrī Daugavpils mūzikas vidusskolas telpās notika VI starptautiskais kameransambļu konkurss NOVA MUSICA, kurš tika organizēts ar Daugavpils domes un Daugavpils Kultūras atbalsta biedrības līdzdalību.

Par to portālam Gorod.lv pastāstīja Daugavpils mūzikas vidusskolas mācību daļas vadītāja Ilona Sajevska.

Savukārt Daugavpils mūzikas vidusskolas pasniedzēja Olga Gončarova pavēstīja, ka šis konkurss tiek organizēts vienu reizi divos gados, un tajā piedalās tuvo un tālo ārzemju muzikanti.

„Konkursa uzdevums ir ne tikai mūsdienu latviešu mūzikas popularizācija, bet arī iepazīšanās ar ansambļu literatūras jaunumiem. Piedalīšanās konkursā motivē visus kolektīvās muzicēšanas dalībniekus aktīvi iekļauties mūsdienu mūzikas valodas līdzekļu apguvē.

NOVA MUSICA konkursantus vērtēja starptautiskā žūrija, kurā ietilpa pazīstamie ansambļu pianisti: Rafi Haradžaņans, Rokass Zubovas, Aivars Broks.

Konkurss daudzās pozīcijās ir dalībnieku, skaņdarbu autoru un instrumentālo sastāvu radošās muzikalitātes demonstrācija.

Kā atšķirīga konkursa NOVA MUSICA lappuse, skanēja mūsdienu autoru tautas dziesmu apdares. Jaunā mūzikas kultūras paradigma ir visai aktuāla, jo piepilda tautas kultūru ar jaunu saturu un skanējumu. Konkursa obligātā programma sastāvēja no trim skaņdarbiem: dalībnieku valsts autora darba, opusa, kas nav Latvijas mūzikas vai dalībnieka valsts mūzikas sacerējums, obligātā konkursa skaņdarba. Obligāto skaņdarbu sarakstā atradās mūsdienu autoru A. Broka, I. Rupaines, J. Ustinova tautas dziesmu apdares un mūsdienu latviešu komponistu G. Pelēča un P. Dambja skaņdarbi.

Sarežģītā mūzikas valoda pieprasa formu veidojošo pabeigtību, ansambļa saskaņotību, melodiskās leksikas izpratni. Ansambļu vidū jāatzīmē trio NONA – vienīgo zēnu ansambli (D. Badauga, V.Narvidas, N. Cizauskis/ ped. V. Mockuviene, V. Senkute, L. Kacegaviciene). Trio dalībnieki muzicēja ļoti pārliecinoši un mākslinieciski. Ansambļa sastāvs nav identisks (akordeons, klavieres, čells), bet izpildāmo darbu skaņu palete bija interesanta.

Ļoti interesantu un spilgtu programmu parādīja Rēzeknes trio (A. Raspolova, Z. Kurme, J. Igaunis/ ped. I. Kulakova). Konkursanti demonstrēja visas partitūras muzikālo frazējumu, atsevišķu elementu ielāsmojumus. Neparasti akustiski, tembrāli svaigi izskanēja mūzika DMV skolas trio izpildījumā (D. Stašāne, M. Istratija, J. Aļminovičs/ ped. I. Sajevska).

Zīmīgi, ka vairākiem ansambļiem uzstāšanās konkursā bija debija. Jaunā mūzika skan jaunu muzikantu izpildījumā. Visuniversālākais izrādījās DMV kvintets, kurā piedalījās stīgu, pūšamo un taustiņinstrumentu grupas. Ansamblis (V. Trofimova, D. Pavlovskaja, E. Griņova, Ž. Soneca, D. Pilāte/ ped. E. Bambāne, R. Saikovskis) uzstājos saskaņoti un profesionāli.

Klavieru ansamblis ir tradicionāla kolektīvās muzicēšanas forma. Konkursā piedalījās gan klasiskie klavieru dueti, tā arī neparasts DMS kvartets (T. Čornaja, I. Klimoviča, R. Vanaga, B. Ščeloka/ ped. I. Broka), kurš izpildīja programmu ar 8 rokām. Klavieru duetos (visi DMV) skanēja biklums un mākslinieciskums (V. Šarko, I. Mendrike/ ped. O. Artamonova), atjautība un izteiksmība (L. Dubko, A. Belims/ ped. I. Špiļevskaja, T. Soleniks), jūtīgums un nedrošība (A. Maksimova, N. Bondarenko/ ped. G. Starožitskaja), daudzveidīgs dinamisks un tembrāls niansējums (J. Slesareva, V. Timofejeva/ ped. G. Starožitskaja). Ansambļa sajūtu, spēles inteliģenci, spilgtu konkursa programmu sniedza T. Čornajas un I. Klimovičas duets (ped. I. Broka).

Kompetentā žūrija šādi sadalīja vietas:

A grupā

I vieta netika piešķirta

II vietu sadalīja V. Šarko, I. Mendrike (ped. O. Artamonova) un L. Dubko, A. Belims (ped. I. Špiļevskaja)

III vieta netika piešķirta

B grupā

I vieta netika piešķirta

II vieta – trio NONA – D. Badauga, V.Narvidas, N. Cizauskis (ped. V. Mockuviene, V. Senkute, L. Kacegaviciene)

III vieta netika piešķirta

C grupā

I vietu sadalīja A. Raspolova, Z. Kurme, J. Igaunis (ped. I. Kulakova) un T. Čornaja, I. Klimoviča, R. Vanaga, B. Ščeloka (ped. I. Broka)

II vietu sadalīja D. Stašāne, M. Istratija, J. Aļminovičs (ped. I. Sajevska) un T. Čornaja, I. Klimoviča (ped. I. Broka)

III vietu ieguva  V. Trofimova, D. Pavlovskaja, E. Griņova, Ž. Soneca, D. Pilāte (ped. E. Bambāne, R. Saikovskis)

„Kolektīva muzicēšana vienmēr bagātina izpildītāju ar jauniem iespaidiem, jaunām zināšanām un jaunu pieredzi. Šādiem konkursiem ir arī sociāli komunikatīvs uzdevums. Mūsdienu psiholoģiskajā nošķirtībā ir svarīgi atrast saskares un harmonijas punktus. Kopēja muzicēšana māca dzirdēt un saklausīt ne tikai sevi, bet arī apkārtējos kopējā skaņu daudzslāņainībā. Šāda pieredze sniedz gandarījumu un prieku. Pedagogi, kuri sagatavoja konkursantus, audzina cilvēkus, kuri spēj pieņemt un dzirdēt mūzikas un dzīves daudzkrāsainību”, – atzīmēja O. Gončarova.


Написать комментарий