Enefit: Igaunijā elektroenerģijas tirgotāju mainījuši 6% mājsaimniecību, Latvijā būs līdzīgi

foto: siol.net
foto: siol.net

Īsi pirms mājsaimniecību elektroenerģijas tirgus atvēršanas Latvijā ir noslēdzies pirmais darbības gads Igaunijas atvērtajam tirgum un šajā laikā elektroenerģijas tirgotāju ir nomainījuši aptuveni 6% Igaunijas mājsaimniecību, norāda elektroenerģijas tirgotāja "Enefit" valdes priekšsēdētājs Jānis Bethers.

Gada sākumā AS "Sadales tīkls" veiktajā interneta aptaujā interesi par esošā tirgotāja maiņu 1.aprīlī gaidāmajā Latvijas mājsaimniecību tirgus atvēršanā izteikuši 55% respondentu. Tomēr, ņemot vērā prognozes par zemo konkurenci un patērētāju informētību, sagaidāms, ka tirgotāju maiņas rādītājs Latvijā nepārsniegs Igaunijā fiksēto, uzskata Bethers.

Viņš norāda, ka tirgotāju maiņas īpatsvars Igaunijā ir ļoti tuvs citu attīstītu elektroenerģijas tirgu rādītājiem, kā, piemēram, Somijai, kur tas ir 8%. Igaunijas mājsaimniecību tirgū vispieprasītākie ir fiksētas cenas līgumi, kurus izvēlas 73% klientu. Vienlaikus aptuveni piektdaļa jeb 19% izvēlējušies ''spot'' cenas līgumus, kuros elektrības izmaksas ir piesaistītas svārstībām biržā. Savukārt 8% patērētāju izvēlas līgumus, kuros fiksēta cena ir kombinēta ar "spot" cenu.

2013.gada beigās 93% Igaunijas mājsaimniecību patērētās elektroenerģijas tika iegādāti atvērtajā tirgū, bet 7% kā universāls pakalpojums, kas Igaunijā līdzinās Latvijas pēdējās garantētās piegādes risinājumam biznesa klientiem.

Kā skaidro Bethers, ņemot vērā Igaunijas pieredzi ar tirgus atvēršanu, galvenā uzmanība atlikušajos mēnešos jāpievērš iedzīvotāju informēšanai, lai tirgus patiesi funkcionētu un pieprasījums veidotu kvalitatīvu piedāvājumu.

"Pašlaik, septiņas nedēļas pirms brīža, kad Latvijā beidzas iespēja izvēlēties elektroenerģijas tirgotāju, ar kuru sākt sadarbību no 1.aprīļa, galvenais izaicinājums ir informēt un aktivizēt mājsaimniecību lietotājus. Sagaidāmā niecīgā konkurence, īsais atlikušā laika periods un ierobežotā informācija nozīmē, ka galvenais izaicinājums ir nevis cik daudzi mainīs savu tirgotāju, bet gan tas, cik patērētāju vispār izskatīs piedāvājumus un slēgs kādu no piedāvātajiem līgumiem - tā vietā, lai būtu pasīvi un paliktu pie universālā pakalpojuma," norāda Bethers.

Līgumu termiņu izvēlē 41% igauņu dod priekšroku viena gada līgumiem. Otrajā vietā ierindojas līgumi uz diviem un vairāk gadiem - 22%. Gandrīz tikpat populāri ir arī beztermiņa un sešu mēnešu līgumi, kurus attiecīgi izvēlas piektā daļa patērētāju.

"Kopš tirgus atvēršanas brīža Igaunijā "spot" jeb mainīgo cenu līgumu popularitāte ir augusi, jo arī gada griezumā "spot" cenas vidēji ir bijušas zemākas par fiksētajām. Tomēr jāatceras, ka mājsaimniecību patēriņš ir salīdzinoši neliels un to elektrības rēķinos šī cenu starpība ir mērāma centos. Tāpēc ne visu Igaunijas patērētāju aktivitāti, izvēloties dažādus elektrības iegādes līgumu veidus, var skaidrot tikai ar sekošanu tirgus svārstībām. Igaunijas mājsaimniecību tirgū konkurē astoņi elektroenerģijas tirgotāji, kas kopumā piedāvā vairāk nekā 80 dažādu līgumu variantus un aktīvi strādā ar patērētājiem," informē Bethers.

Turklāt, lai arī 70% mājsaimniecību ir noslēgušas līgumu ar lielāko elektroenerģijas tirgotāju "Eesti Energia", interese apgūt citu tirgotāju piedāvājumus ir samērā augsta, skaidro Bethers. "Fakts, ka patērētāji aktīvi izmanto līgumus ar dažādiem cenas noteikšanas modeļiem, pierāda, ka jau pirmajā darbības gadā jaunatvērtam tirgum ir visas iespējas kļūt par aktīvu vidi tirgotāju un patērētāju sadarbībai," norāda Bethers.

AS "Eesti Energia" ir Igaunijas valstij piederošs uzņēmums, kas pilnībā pārvalda degslānekļa ieguvi un elektroenerģijas ražošanu. Uzņēmuma darbība ietver plašu pakalpojumu spektru no degslānekļa ieguves un pārstrādes līdz pat elektroenerģijas sadalei un pārdošanai, kā arī dažādus ar elektroenerģiju saistītus papildu pakalpojumus. "Eesti Energia" darbojas Baltijas valstīs, Jordānijā un ASV. Papildus darbībai Igaunijā "Eesti Energia" tirgo elektroenerģiju arī Latvijas un Lietuvas atvērtajā tirgū, kur izmanto "Enefit" zīmolu.

SIA "Enefit" ir elektroenerģijas pārdevējs Latvijas atvērtajā elektroenerģijas tirgū. "Enefit" mātesuzņēmums AS "Eesti Energia" ir lielākais elektroenerģijas ražotājs Baltijā. "Enefit" ir dibināts 2006.gadā, tas ir reģistrēts elektroenerģijas tirgotājs visā Latvijas teritorijā, kā arī uzņēmumam ir sadarbības līgumi ar AS "Augstsprieguma tīkls" (pārvades sistēmas operators) un AS "Sadales tīkls" (sadales sistēmas operators). Pašlaik "Enefit" ir vairāk nekā 1700 klientu un uzņēmuma klientu portfelis pārsniedz 20% no Latvijas atvērtā tirgus un 15% no Latvijas kopējā patēriņa.

Jau ziņots, ka no 1.aprīļa Latvijā mājsaimniecībām tiek ieviests brīvais elektroenerģijas tirgus. Izmaiņu rezultātā elektroenerģijas tirgū tiks iesaistīti ap 847 300 lietotājiem, kas patērē ap 25% elektroenerģijas.


Написать комментарий