Režisors O. Šapošnikovs: darba procesā pie izrādes „Kaija” dažkārt domājām, ka vienkārši „nepavilksim”

foto: lat.gorod.lv
foto: lat.gorod.lv

„Vakarā teātrī būs kaut kas negaidīts”. Izņemot vētrainas un ilgas ovācijas, protams” – ar šādiem vārdiem iesāka preses konferenci, kura veltīta jaunā, 2014. gada pirmizrādei, Daugavpils teātra režisors Oļegs Šapošnikovs.

Ceturtdien, 16. janvārī skatītāji varēja paši par to pārliecināties personīgi, apmeklējot vienas no nozīmīgākajām lugām, un ļoti sarežģītās krievu literatūras klasiķa Antona Čehova lugas pirmizrādi. Protams, ja viņiem paveicās kļūt par laimīgo bezmaksas biļetes īpašnieku, jo pirmais publiskais izrādes mēģinājums (tieši tā sliecas to saukt aktieri), kurš tika piedāvāts publikas uzmanībai, bija bezmaksas. Šajā veidā tika pausts protests pret nevainojami iepakota šova tradicionalitāti un paredzamību, pie kuras tā ir pieraduši skatītāji.

Teātra cienītāju uzmanībai piedāvātās izrādes nosaukums ir „Kaija. Under construction” un arvien vēl atrodas izstrādes stadijā. Kā pirms izrādes sākuma atzīmēja režisors O. Šapošnikovs: „Mēs nedomājam pielikt punktu, bet katru reizi vēlamies atrast te to patiesību, kura ir aktuāla konkrētai mūsu dienas dzīvei”.

„Kaijā” viss ir neparasts: no divu režisoru – Oļega Šapošnikova un Georgija Surkova līdzautorības līdz aktieru spēlei, kuri pavisam savādāk tēlo vienu un to pašu lomu, darbības kamervidei, un organiskai skatuves darbinieku klātbūtnei, kuri arī ir izrādes varoņi, kā arī satriecošai „dzīvai” mūzikai, kura pavada visu izrādi. Pēc O. Šapošnikova vārdiem šādus eksperimentus Daugavpils teātris vēl nav redzējis. Turklāt lidojoša kaija ir mūsu pilsētas simbols un satiek visus, kuri iebrauc pilsētā.

Čehova „Kaija” ir ļoti dziļa luga, daudz dziļāka nekā var likties pirmajā acu uzmetienā. To pārlasot, katru reizi atklājām sev kaut ko jaunu. Darba procesā bija ļoti smagi momenti, kad domājām, ka vienkārši „nepavilksim”, kā arī paši nezinājām, ar ko tas viss beigsies”, – paskaidroja režisors.

Kā jau tika minēts, dažas lomas tēlo uzreiz divi aktieri vai aktrises. Tas tiek darīts tādēļ, lai demonstrētu publikai, kā var mainīties tēls līdz ar aktiera maiņu.

Kā pastāstīja otrais režisors Georgijs Surkovs, vēl mācoties akadēmijā viņš cieši apņēmās neuzvest un nespēlēt Čehovu. Tiesa, dzīve ieviesa korektīvas: tagad viņš ir ne tikai „Kaijas režisors, bet tēlo vienu no galvenajām lomām – Borisu Trigorinu.

Ņinu Zarečnuju tēlo jauna, bet ļoti talantīgā Lietuvas aktrise Jovita Balčiunaite, kura speciāli dalībai izrādē sāka mācīties krievu valodu. Speciāli uzaicināto viesu vidū ir pazīstamais televīzijas un radio raidījumu vadītājs Jurijs Kušpelo, kurš tēlo doktora Dorna lomu.

„Katra mūsu izrāde kļūs par lielu publisku mēģinājumu, mēs pieļaujam pat iespēju apturēt izrādi un sākt to no sākuma, jo ļoti vēlamies parādīt patieso seju. Vispār principā nav „Kaijas” kaut kādā klasiskā izpratnē, bet ir izcilais Čehovs un ir teātris – šeit, tagad un šodien” – domā O. Šapošnikovs.

Pēc pirmizrādes viņš atzinās, ka pirmajā cēlienā viņam radās vēlēšanās apturēt izrādi un sākt visu no sākuma, bet, kad viņš ieraudzīja īsto un ļoti patieso aktieru tēlojumu, viņš nolēma to nedarīt.

Izrādē piedalījās arī I. Kešiševa vai V. Hramnikova, A. Komarovs vai M. Boka, V. Dupaks, J. Balčiunaite, M. Samohodovs, M. Korkliša vai Ž. Lubgāne, J. Netesina vai I. Ivulāne–Mežule, J. Kušpelo un V. Jackevičs.

Nākamās izrādes uz Daugavpils teātra skatuves notiks 8. un 11. februārī, bet par tām jau nāksies maksāt.   


Написать комментарий