Esnaola Altuna, kurš Latvijā pēc piesaistītā apakšuzņēmēja vagonu ražošanā "Rīgas Vagonbūves rūpnīcas" (RVR) iniciatīvas ieradies vairāku dienu vizītē, klāstīja, ka ar vairākām Latvijas amatpersonām pārrunājis pašreizējo situāciju ar vilcienu iepirkumu, paužot cerību, ka Latvijai tiks piegādāti CAF ražoti vilcieni. Viņš gan neatklāja, kad pirmos vilcienus varētu piegādāt, norādot, ka šādi jautājumi, kuri saistīti ar jaunumiem, kas skar iedzīvotājus, būtu jāuzdod Latvijas varas pārstāvjiem. "Mēs nekad neatbildam uz šādiem jautājumiem, jo varai patīk paziņot šādus labus jaunumus iedzīvotājiem," teica Esnaola Altuna.

Viņš atzina, ka CAF pagaidām nedomā par to, kas notiks, ja līdz 2.oktobrim, kad beidzas pašreizējā līguma termiņš, netiks panākta nekāda vienošanās, atkārtoti uzsverot, ka Spānijas kompānija cer uz veiksmīgu iznākumu. Viņš arī nesniedza komentāru par iespējamiem soda apmēriem gadījumā, ja vienošanās nebūs panākta.

Esnaola Altuna norādīja, ka CAF ir viena no lielākajām kompānijām pasaulē, kas piegādā vilcienus ASV, Lielbritānijā, Vācijā, Itālijā un citās valstīs, paužot, ka spāņi ir ieinteresēti piegādāt vilcienus arī Latvijā.

 

Spānijas kompānijas pārstāvis arī sacīja, ka CAF piedāvās Latvijā gan jaunas investīcijas, gan darbavietas, un piebilda, ka CAF ir gatavi sarunām un risinājumu meklēšanai, kā arī Latvijas pārstāvju ierosinājumiem risinājumu meklēšanā.

Arī RVR valdes priekšsēdētājs Valērijs Igaunis aģentūrai BNS pavēstīja, ka cer uz veiksmīgu iznākumu vilcienu iepirkumā. "Mums kā apakšuzņēmējam šajā stāstā ir gaidīšanas svētki. Mēs gribam sagaidīt labu iznākumu un ceram, ka tāds būs – cerība mirst pēdējā," sacīja Igaunis un piemetināja, ka RVR ir gatavi strādāt.

Viņš arī pauda neziņu, kādēļ viss iepirkumu process aizkavējies. "Nav ne jausmas [kādēļ process aizkavējies]. Es domāju, ka tās ir mūsu tradīcijas – visu aizkavēt, neizlemt un ievilcināt. Tas nedara godu investoriem Latvijā," atzina Igaunis.

Ar Esnaolu Altunu Rīgā tikās arī Saeimas neatkarīgais deputāts no biedrības "Brīvie demokrāti" Viktors Valainis. Viņš aģentūrai BNS pastāstīja, ka tikšanās laikā pārrunāts līdz šim paveiktais saistībā ar vilcienu iepirkumu. Valainis atzina, ka CAF pārstāvji ir pozitīvi noskaņoti un ieinteresēti turpināt sarunas, tādēļ izteica pārliecību, ka līdz 2.oktobrim, kad beidzas pašreizējā līguma termiņš, tas tomēr tiks parakstīts. Savukārt uz jautājumu, kas notiks, ja līgumu līdz 2.oktobrim tomēr neparakstīs, Valainis atbildēja, ka par to būtu vēl pāragri spriest, atkārtoti uzsverot Spānijas kompānijas pozitīvo attieksmi.

Savukārt Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas priekšsēdētājs Vjačeslavs Dombrovskis (Reformu partija), kurš arī tikās ar Esnaolu Altunu, teica, ka tikšanās laikā Spānijas kompānijas pārstāvji izklāstīja savu viedokli par pēdējos divos gados notikušo saistībā ar jauno vilcienu iepirkumu – kādēļ līgumā radusies neatbilstība un citus jautājumus. Dombrovskis arī atturējās prognozēt, vai līgumu līdz 2.oktobrim izdosies noslēgt, norādot, ka vispirms jāuzklausa visas iesaistītās puses.

Bet PV sabiedrisko attiecību speciāliste Jana Priedniece aģentūrai BNS pavēstīja, ka PV vadība regulāri, vismaz reizi divās nedēļas, organizē tikšanās vai sazinās rakstveidā ar CAF par noslēgtā jauno pasažieru vilcienu iegādes līguma grozījumiem.

"Par CAF pārstāvju vizīti šodien [trešdien] Rīgā un tikšanos ar Latvijas amatpersonām PV uzzināja no medijiem, jo Spānijas uzņēmuma pārstāvji vismaz pagaidām nav lūguši tikšanos ar PV klātienē," teica Priedniece un piebilda, ka no Satiksmes ministrijas, kas ir PV kapitāldaļu turētāja, PV vadība trešdien saņēma informāciju, ka ministrijā ir notikusi tikšanās ar CAF pārstāvjiem.

"Arī PV ir gatavs tikties ar Spānijas uzņēmuma pārstāvjiem, ja viņi izteiks tādu vēlēšanos, jo līguma grozījumu apspriešana ir ļoti svarīga un PV nav nekāda pamata izvairīties no šādiem kontaktiem. Pagaidām neviens no CAF pārstāvjiem nav informējis, ka varētu ierasties uz tikšanos," teica Priedniece.

Viņa atgādināja – PV valde uzskata, ka līguma grozījumi ir svarīgi Eiropas finansējuma saņemšanai, turklāt izstrādātie grozījumi, ar kuriem PV ir vērsies pie CAF, atbilst sākotnēji iecerētajam un valdības apstiprinātajam iepirkuma līguma projektam. "PV sarunās ar potenciālajiem sadarbības partneriem kā prioritāti vienmēr izvirza valsts intereses un pauž pārliecību, ka sarunu gaitā tiks panākts valstij maksimāli izdevīgs rezultāts," klāstīja PV sabiedrisko attiecību speciāliste un piebilda, ka, ņemot vērā minēto, PV vadība gaida 2.oktobri, kas ir termiņš potenciālo sadarbības partneru atbildes sniegšanai.

Aģentūra BNS jau vēstīja, ka Finanšu ministrija, izvērtējot PV un CAF noslēgto līgumu par jauno vilcienu iegādi, iepriekš secināja, ka PV, slēdzot jauno vilcienu piegādes līgumu ar CAF, nav ņēmis vērā valdības norādījumus. Arī Eiropas Komisija (EK) ir paudusi līdzīgu viedokli PV, ka plānotie līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību jauna iepirkuma konkursa veikšanai, un EK varētu izskatīt iespēju atklātajai neatbilstībai piemērot finanšu korekciju 100% apmērā, kas ir 100 miljoni latu. Tādējādi šo summu vajadzētu segt no valsts budžeta.

Jaunā PV valde līdz 31.maijam izstrādāja priekšlikumus jauniem līguma grozījumiem, kas atbilda sākotnējam līgumprojektam, kuram akceptu deva Ministru kabinets. Veiktos grozījumus apstiprināja gan Satiksmes, gan Finanšu ministrija.

Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būs 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai būs 44 miljoni latu.