Laikraksts: drīz var izsīkt nauda ceļu būvei

foto gorod.lv
foto gorod.lv

Valsts autoceļu uzturēšanai un atjaunošanai ik gadu būtu nepieciešami vismaz 310 miljoni latu jeb sešas reizes vairāk nekā paredzēts, un 2014.gadā finanses šim nolūkam draud izsīkt pavisam, secināts „Dienas biznesa” apjomīgā žurnālistiskā pētījumā par to, kas notiek ar Latvijas ceļu būvi un uzturēšanu.

Kopējie atliktie valsts autoceļu periodiskās uzturēšanas un segu rekonstrukcijas darbu apjomi tikai uz valsts autoceļiem ar asfalta segumu ir sasnieguši gandrīz 2,9 miljardus latu, bet uz autoceļiem ar grants segumu – 1,7 miljardus latu, laikraksts citē biedrības „Latvijas ceļu būvētājs” aplēses.

„Dienas bizness” atgādina publiski izskanējušos datus, ka kopējais autoceļiem plānotais finansējums 2012. gadā ir 147,5 miljoni latu. Biedrības valdes priekšsēdētājs Zigmārs Brunavs pastāstījis, ka visi ar ceļu būvi un rekonstrukciju saistītie darbi praktiski tiek veikti tikai par ES līdzekļiem, valstij nodrošinot tikai 15% līdzfinansējumu un izdalot līdzekļus absolūti neatliekamiem ziemas ceļu uzturēšanas darbiem un bedrīšu remontam.

Tātad, noslēdzoties 2007. – 2013. gada ES finansējuma periodam, ceļu nozarē iestāsies dramatisks finansējuma kritums, piemēram, 2014. gadā būvniecībai un remontiem atvēlēti vien 12 miljoni latu atlikušās ES naudas. Ņemot vērā projektēšanas darbus un valsts iepirkumu procedūrām nepieciešamo laiku, paredzams, ka jaunā ES finanšu perioda apgūšana varētu iesākties ne ātrāk par 2015. gadu.

Ziņojumā par globālās konkurētspējas rādītājiem 134 valstu grupā Latvija ir ierindota 55. vietā, bet ceļu kvalitātes jomā – tikai 90. vietā, uz šausminošu paradoksu norāda biedrība „Latvijas ceļu būvētājs”. Situācija nozarē ir kritiska, un tas rada reālus draudus gan autoceļu tīklam, gan pašas nozares pastāvēšanai, „Dienas biznesam” teikts biedrībā. Kopumā ceļu būvē kopā ar saistītajiem uzņēmumiem ir nodarbināti vairāk nekā 6000 cilvēku.

Laikraksts atgādina, ka divi lielākie ceļu būves projekti, kas 2012. gadā turpinās ar Eiropas finansējumu, ir ātrgaitas autoceļa izbūve maršrutā E22 posmā Rīga (Tīnūži) – Koknese un ceļa rekonstrukcija par ātrgaitas autoceļu maršrutā E22/A12 posmā Ludza – Terehova. Abus projektus ir paredzēts pabeigt šogad.  


Написать комментарий