Maximas boikots izplēnējis; virsroku pār principiem gūst zemākas cenas

foto: bnn.lv
foto: bnn.lv

Trīs mēnešus pēc Zolitūdes traģēdijas, kad sabrūkot lielveikala Maxima jumtam, dzīvību zaudēja 54 cilvēki, lielāko daļu pircēju veikalu tīkls ir atguvis.

Lai arī uzreiz pēc traģēdijas Maximas veikali bija krietni tukšāki un sociālajos tīklos organizējās boikotētāji, visticamāk, liela daļa Latvijas cilvēku principu vārdā tomēr nav gatavi atteikties no zemākas cenas. Latvijas Radio uzrunātie iedzīvotāji Rīgas veikalos atzīst, ka Maximu izvēlas dažādu iemeslu dēļ – ir lētāk, tuvāk mājām, negribas, lai cilvēki pazaudē darbu. Līdzīgi domā arī cilvēki pie veikaliem Aizputē un Daugavpilī.

Pēc traģēdijas Maximas veikalos apgrozījums bija krities vidēji par 20% un atsevišķos veikalos – pat vēl vairāk. Tādi bija uzņēmuma sniegtie dati. Pirms aptuveni mēneša kritums jau esot bijis vidēji desmit procenti. Lielākā daļa Maximas pircēju ir atgriezušies. Vērojot tirdzniecības procesus un arī piegādes apjomus, to pamanījis arī Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs, kura vadītajā asociācijā gan Maxima un Rimi neietilpst. «Pēc mūsu datiem, Maxima šobrīd strādā ar peļņu. Vismaz desmitā daļa no zaudējumiem jau ir atgūta. Mēs arī redzam, ka tirgū notiek agresīvāka cīņa par pircēju. Tiek piedāvāts vairāk akciju un, iespējams, arī lielākas nekā līdz šim. Domāju, ka Maxima jau ir atguvusi, manā izpratnē, kādus 95% no zaudētajiem pircējiem,» saka Danusēvičs.

Pēc traģēdijas gatavību boikotēt Maximu pauda arī daži politiķi, tostarp bijušais premjers Valdis Dombrovskis. Tagad viņš secina, ka boikots, iespējams, palīdzējis mainīt uzņēmuma uzvedību, tomēr kur iepirkties – tā esot katra pircēja brīva izvēle: «Mēs redzam, ka uzņēmums bija spiests vismaz pārskatīt savu vadību. Protams, ir svarīgi sekot līdzi, vai ir mainītas arī civilās aizsardzības procedūras ne tikai Maximā, bet kopumā.» norāda Dombrovskis, piebilstot, ka joprojām met Maximai līkumu.

Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Danusēvičs vērtē, ka pircēju atgriešanās Maxima ir likumsakarīga: «Galu galā cilvēki tomēr izvēlas pēc cenas un sortimenta. Mums ir divi globālie tirgotāji. Rimi darbojas «ekonomiskajā +» kategorijā un Maxima – «ekonomiskajā -». Cilvēkiem ar zemākiem ieņēmumiem izvēle ir Maxima, kur ir nedaudz sliktāks serviss, bet nedaudz zemākas cenas.»

Savukārt Maximas pārstāvis Jānis Beseris gan atturas minēt, cik daudz pircēju izdevies atgūt. Viņš arī uzsver, ka boikota sekas Maxima izjūtot joprojām un uzņēmums vēl nav nostājies stabili uz kājām. Turklāt Maximai neesot uzstādījuma agresīvi atgūt pircējus. «Runājot par reklāmām, uzņēmums nevienā brīdī un arī tagad nav mērķtiecīgi plānojis kampaņas, lai agresīvi atgūtu pircēju uzticību vai lai tādā veidā izmantotu reklāmas kā resursu. Reklāmas nav resurss, kas varētu situāciju labot. Tā ir, pirmkārt, mūsu pašu solījumu izpildīšana, ko esam devuši,» klāsta Beseris.

Pieklususi ir arī sociālajā tīklā Facebook izveidotā lapa Maxima Boikots. Pēdējais ieraksts bija janvārī.


Написать комментарий