Nodarbības brīvā dabā uzlabo bērna attīstību

foto delfi.lv
foto delfi.lv

Pētījumi rāda, ka cilvēks ir visatvērtākais jaunām zināšanām tad, kad viņš ir izaicinājuma situācijā. Lai veicinātu personības attīstības procesu, ir jācenšas radīt izaicinājumu visādos līmeņos.

Kā norāda dabas pētnieces Anda Andrušaite un Meldra Langenfelde rokasgrāmatā skolotājiem, "Kas ir āra klase un kāda ir tās loma vides izglītībā?"*, mācīšanās un darbošanās ārā ir svarīga, lai attīstītu bērnu un jauniešu aktīvu līdzdalību, rosinātu vēlmi izzināt dabu un attīstīt spēju spriest par tādiem jautājumiem kā, piemēram, veselība un veselīgs dzīvesveids.

Ir svarīgi pēc iespējas vairāk mācību procesā gan formālajās mācību iestādēs, gan interešu un neformālās izglītības aktivitātēs izmantot āra klases vai vadīt mācību stundas, rīkot pārgājienus ārpus ierastajām telpām, izmantot dabas piedāvātās iespējas un vietējo iedzīvotāju radītās vērtības ikdienas mācīšanās procesā. Došanās ārpus telpām mācīšanās procesā veicina sadarbību un savstarpēju izpratni starp vietējo pašvaldību, skolām, bērniem un jauniešiem ar tiem, kas ir iesaistīti dabas aizsardzībā un ārpus telpu infrastruktūras veidošanā.

Pētnieces skaidro, ka nodarbības brīvā dabā var uzlabot bērnu veselību, piedāvājot daudzveidīgas aktivitātes ārā un dabas klātbūtnes piedzīvošanu. Daudzās valstīs ārpustelpu dzīve visos gadalaikos ir ļoti svarīga daļa no bērnu brīvā laika pavadīšanas nodarbēm, piemēram, spēlēšanās skolas pagalmā, spēlēšanās piemājas pagalmā, sporta spēles un aktivitātes parkos, mežos, pludmalēs u.t.t. Ārpustelpu dzīve ar kustībām, labsajūtu, dabas klātbūtnes piedzīvošanu un sociālo pieredzi ir pamats labai veselībai u.c.

Pētījumi ir pierādījuši, ka piekļuve dabas teritorijām pozitīvi ietekmē veselību - cilvēkiem ir augstāks fiziskās aktivitātes līmenis, zūd negatīvs noskaņojums, mazinās uzmanības nogurums.

Pašam piedzīvot, pārdomāt un pielietot

Āra dzīves apmācību centra "Pelēkais vilks" treneri un skolotāji uzsver, ka visvērtīgākās atziņas un zināšanas cilvēks iegūst no pieredzes, tādēļ, realizējot pieredzes izglītības ciklu, ikvienam tiek ļauts pašam piedzīvot, pārdomāt un pielietot iegūtās prasmes un zināšanas. Iespaidi āra nodarbību laikā kļūst par neaizmirstamiem notikumiem un paliek atmiņā uz ilgu laiku.

Nodarbībās brīvā dabā tiek attīstīta kritiskā domāšana, iegūta praktiska pieredze un attīstītas analizēšanas prasmes, uzlabotas sadarbības prasmes problēmu situācijās, radīts atklājuma prieks un attīstīta radoša pieeja. Vienlaikus, darbojoties ārpus ierastās klases telpas un mācoties dažādas āra dzīvei nepieciešamās lietas, tiek veicināta palīdzības, līdzjūtības un atbildības sajūtu veidošanās pret sabiedrību un vidi, notiek aktīva dzīvesveida un vides izglītības popularizēšana, un pilnīgi noteikti tiek veicināts jaunatnes veselīgs dzīvesveids.

Āra dzīves un mācību burvība Ķīpsalā

Iepazīt āra dzīves un mācību burvību varēs arī pasākumā "Kas te? Es te! Ķīpsalā" no 25. līdz 27. maijam! Konstantīna dabas kvartālā bērni kopā ar Āra dzīves apmācību centra "Pelēkais Vilks" aktīvistiem un sportiskāko "Kas te? Es te!" varoni Pukšu būvēs vairāk nekā 3 m augstu, skandināvu vigvama teltij līdzīgo Kottu. Vigvamā bērni varēs izzināt pārgājiena un ceļošanas nianses, kā arī pārbaudīt savas spējas dažādos uzdevumos, kas būs saistītas ar āra dzīves zināšanu pārbaudi, veiklību, uzmanību, izveicību un spēju risināt problēmas.

"No 25. līdz 27. maijam Ķīpsalā piedāvāsim īpašu ceļojumu bērniem ar īpašiem uzdevumiem un pārbaudījumiem. Labam ceļotājam ir jābūt zinošam, atjautīgam, mērķtiecīgam un uzmanīgam. Kas pierādīs, ka tāds vēlas būt, saņems patīkamu pārsteigumu," norāda "Pelēkais Vilks" pārstāve Vita Karule.


Написать комментарий