Latvijas pasta darbībā konstatē pārkāpumus, kas radījuši 24,5 miljonu latu zaudējumus

foto nra.lv
foto nra.lv

Izvērtējot Satiksmes ministrijas (SM) īstenoto VAS Latvijas Pasts pārvaldību un Latvijas Pasta darbības atbilstību normatīvo aktu prasībām un efektivitāti, Valsts kontrole revīzijā ir konstatējusi tiesību aktu pārkāpumus un nesaimnieciskas rīcības gadījumus, kas ir veicinājuši zaudējumu Ls 24,5 milj. apmērā uzkrāšanos 2005. - 2010.gada laikā, kā arī konstatētas būtiskas atkāpes no Latvijas Pasta biznesa plānā 2010. - 2014.gadam noteiktajiem izpildes rādītājiem.

Arī SM kā Latvijas Pasta vienīgais kapitāldaļu turētājs nav veicinājusi kapitālsabiedrības biznesa plānā noteikto mērķu sasniegšanu.

Revīzijā VK ir konstatējusi, ka Latvijas Pastam vispār nav rīcības plāna tam noteikto mērķu un rādītāju sasniegšanai. Kapitālsabiedrība nav laikus veikusi pasta pakalpojumu sniegšanā iesaistīto struktūrvienību reorganizāciju, tādējādi neradot būtisku līdzekļu ietaupījumu. Latvijas Pasts neefektīvi ir apsaimniekojis nekustamos īpašumus, un tam nevajadzīgo nekustamo īpašumu īpatsvars veido 57% no Latvijas Pastam piederošajiem īpašumiem.

Latvijas Pasta veiktie iepirkumi nav kvalitatīvi sagatavoti, un līgumu izpilde nav pietiekami uzraudzīta, pieļaujot pakalpojumu apmaksu virs līgumos noteiktajām maksimālajām summām, kā arī pārmaksājot par sniegtajiem pakalpojumiem.

Revidenti neguva pārliecību par kapitālsabiedrības autotransporta izmantošanas lietderību un atbilstību kapitālsabiedrības pamatdarbībai. Revīzijā ir konstatēti nepamatoti autotransporta izdevumi, kā arī grāmatvedības attaisnojuma dokumentu sagrozīšana.

SM savukārt nav nodrošinājusi priekšnosacījumus motivētas, ar pietiekamu laiku noteikto pienākumu veikšanai nodrošinātas un atbilstoši pienākumu apjomam atalgotas kapitālsabiedrības valdes iecelšanai. Latvijas Pasta valdes locekļu atlasi un iecelšanu ir ietekmējuši politiski lēmumi, visiem valdes locekļiem ir noteikta maksimālā atlīdzība, neizvērtējot viņu pienākumu apjomu, kā arī dažiem valdes locekļiem tika atļauts savienot amatu ar amatiem citās institūcijās, un faktiskais darba laika ilgums, pildot abus amatus, ir bijis 16 stundas dienā.

Latvijas Pasta biznesa plāna izpilde nav skatīta akcionāru sapulcēs gandrīz divus gadus, tādējādi kapitāldaļu turētājam negūstot priekšstatu par būtiskām atkāpēm no biznesa plānā noteiktā, kā arī neuzdodot novērst trūkumus.

VK nepublisko revīzijas ziņojumā iekļautās aplēses par minēto pārkāpumu un nesaimnieciskās rīcības finanšu ietekmi, jo Latvijas Pasts šīm revīzijas ziņojuma sadaļām ir piemērojis "ierobežotas pieejamības" statusu. Ierobežotas pieejamības statusu komersants ir piemērojis arī revīzijas ziņojuma sadaļām par pasta norēķinu sistēmu, sniegto pakalpojumu pašizmaksas aprēķina pamatotību, kā arī kredītsaistību un maksātspējas analīzi.

Pēc revīzijas VK ir sniegusi vairāk nekā 30 ieteikumus, kurus ieviešot, tiks nodrošināta tiesību aktiem un kapitālsabiedrību pārvaldības labajai praksei atbilstoša uzraudzība pār Latvijas Pasta stratēģisko mērķu sasniegšanu, kapitālsabiedrības valdes locekļu atlase un to darba organizācija, tiks pilnveidota maksājumu pakalpojumu sniedzēju uzraudzības sistēma, kā arī tiks veicināta apgrozāmo līdzekļu aprite un paaugstināta nekustamā īpašuma apsaimniekošanas, iepirkumu veikšanas un investīciju plānošanas efektivitāte.

Satiksmes ministrija (SM) kā valsts kapitāla daļu turētāja Latvijas Pastā noraida Valsts kontroles (VK) revīzijas atzinumā pausto par uzņēmuma biznesa plāna uzraudzību. SM rūpīgi sekojot Latvijas Pasta biznesa plāna izpildei, tomēr norāda, ka valstij un ministrijai nav tiešā veidā jāiejaucas valsts uzņēmumu procesos vai detalizēti jākontrolē to darbība. Ministrija uzsver, ka nepieciešams nodalīt akcionāru iejaukšanos uzņēmuma saimnieciskajā darbībā no uzņēmuma nozares politikas regulatīvajām funkcijām un valdībai nevajadzētu tiešā veidā iesaistīties operatīvo lēmumu pieņemšanā, un valsts pārlieku iesaistās valsts uzņēmuma darbībā, tādējādi netieši veicinot birokrātiskas attieksmes veidošanos no šo uzņēmumu vadības puses un ekonomiski nepamatotu lēmumu pieņemšanu.

SM pēc būtības nevarot piekrist, ka Latvijas Pasts pārvaldība netiek īstenota saskaņā ar normatīvajiem aktiem un labu pārvaldības praksi, norādot, ka VK revīzijas ziņojumā normatīvo aktu pārkāpumi Latvijas Pasta pārvaldībā nav konstatēti. Attiecībā uz VK revīzijas atzinumā minēto par Latvijas Pasts valdes locekļiem ministrija norāda, ka valdes locekļu skaits jau 2008.gadā samazināts no pieciem uz četriem. Ņemot vērā minēto, ministrija uzskata, ka valdes locekļu skaits ir izvērtēts un optimizēts jau 2008.gadā.

Ministrija arī norāda, ka amatu savienošana pieļaujama, ja tā nerada interešu konfliktu, nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitē valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai. Arī likums ”Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām” nosakot, ka valdes loceklis var būt par valdes locekli ne vairāk kā divās kapitālsabiedrībās. Ņemot vērā minēto, SM informē, ka, izsniedzot valdes locekļiem amatu savienošanas atļaujas, tiek sekots līdzi, lai tiktu ievērotas likuma ”Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbā” un likuma ”Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām” normas.

SM apgalvo, ka revīzijas pārskata periodā no 2010. gada 1. janvāra līdz 2012. gada 30. jūnijam Latvijas Pasta valdes strādājušas trīs valdes priekšsēdētāju vadībā.

Vienlaikus SM uzsver, ka pēc valdes nomaiņas 2012. gada janvārī Latvijas Pasta darbs ir būtiski uzlabojies, tai skaitā uzlabojušies finanšu un darbības rādītāji. Uzņēmums ieviešot jaunus produktus, veiktas strukturālās reformas, kuru rezultātā ievērojami samazinātas administratīvās izmaksas, ieviesta jauna iepirkumu sistēma, uzlabojušies uzņēmuma peļņas rādītāji, un šā gada deviņu mēnešu peļņa sasniedz 1,9 miljonus latu. Latvijas Pasts strādājot pie jauna biznesa plāna, kuru plānots iesniegt valdībā janvārī. Neskatoties uz to, ministrija uzdos Latvijas Pasta valdei novērst konstatētos trūkumus, uzlabos pārvaldību un biznesa plāna uzraudzību, kā arī nepārtraukti sekos līdzi ieteikumu ieviešanai.


Написать комментарий