'Valstiskā biznesa' pārstāvju pērnie luksuspirkumi – 'ferrari', 'reindžroveri', 'jaguāri' un 'kajenni'

foto delfi.lv
foto delfi.lv

Nacionālās bibliotēkas būvnieki, fotoradaru ieviesēji, neatliekamās medicīniskās palīdzības apkalpotāji, pašmāju miljonāri un prāvs pulks Krievijas iedzīvotāju – tik raibs pērn ir bijis dārgāko luksusautomašīnu pircēju pulks Latvijā.

Tomēr īpaši pamanāmi tajā bijuši "valstiskā biznesa" pārstāvji – iespaidīgu valsts iepirkumu ieguvēji.

Kā rāda "Lursoft" datu bāze, pērn valstī uz juridisko personu vārda pirmoreiz reģistrēti tikai divi puslīdz jauni "Ferrari": ja viens ir salīdzinoši jau pavecs – 2008. gada izlaiduma, tad gandrīz pavisam svaigu – 2010. gada izlaiduma "Ferrari 599" ar valsts reģistrācijas numuru HP7777 iegādājusies SIA "BAN Holdings".

Vēl nesen uzņēmumam bija cits, daudz atpazīstamāks nosaukums – SIA saucās "Teilans Holdings", taču nosaukuma maiņa neko būtisku nenozīmē – uzņēmuma lielākais īpašnieks joprojām ir ar politiskajiem kontaktiem plaši pazīstamais Ēriks Teilāns. Uzņēmēja pašlaik zināmākais uzņēmējdarbības projekts ir līdzdalība plašas diskusijas izraisījušajā fotoradaru ieviešanas projektā, un Ē. Teilāna uzņēmuma pērnā gada aktivitātes luksus auto iegādē liek domāt, ka šaubu par peļņu nav: pērn tāpat iegādāta (tikai līzingā) vēl viena padārga automašīna – 2011. gada izlaiduma "Land Rover Range Rover", kas uz ielas atpazīstama ar valsts reģistrācijas numuru FZ7777.

Fotoradaru ieviešana pērn nav bijis vienīgais uz luksusauto iegādi mudinošais "valstiskā biznesa" projekts, – nopietni sava autoparka atjaunošanai pieķērušies arī Latvijas Nacionālās bibliotēkas būvnieki. Tā Gunta Rāvja SIA "Skonto būve", kas ir viena no trim dalībniecēm "Nacionālajā būvkompāniju apvienībā", Gaismas pils būvē nooeplnīto nedaudz patērējusi, iegādājoties pilnīgi jaunu "Audi A8" "garo versiju" (kādu iecienījis, piemēram, Latvijas Bankas prezidents Ilmārs Rimševičs) – "Audi A8L", kas uz ielas atpazīstama pēc valsts reģistrācijas numura BR929. (Starp citu, tieši tādu pašu automašīnu ar valsts reģistrācijas numuru HT3609 iegādājusies arī Ventspils brīvostas pārvalde, – šī luksusauto ikdienas pasažieris ikvienam ir labi nojaušams.)

Kamēr viens no trim Nacionālās bibliotēkas būvniekiem izvēlējies limuzīnu, bet otrs – uzņēmuma "RBSSKALS" saimnieks Māris Saukāns dod priekšroku Dakāras rallija elektroauto, trešais pērn devies pa zelta vidusceļu: četriem miljonāriem vienādās daļās piederošajai būvkompānijai "Re&Re" izrādījies nepieciešams viens no pieciem pērn Latvijā juridisko personu iegādātajiem jaunajiem "Porsche Cayenne Turbo", – šis konkrētais braucamais uz ielas būs atpazīstams pēc valsts reģistrācijas numura JR90.

Kurš no četriem uzņēmuma īpašniekiem nolēmis, ka viņam pienācis laiks iegādāties jaunu braucamo, nav zināms, taču jāpiebilst, ka šādu auto izvēle bibliotēkas būvniekiem nav nekas jauns: arī 2010. gadā "Re&Re" vienam no saviem iegādājās tādu pašu "Porsche Cayenne Turbo", savukārt "Skonto būves" pirkumu skaitā bija "Land Rover Range Rover". Salīdzinoši pieticīgs 2010. gadā, kad radaru iepirkuma iznākums vēl nudien nebija drošs, bija izrādījies Ē. Teilāns, – tad viņa uzņēmums bija atļāvies iegādāties tikai vienu manāmi lētāko "Land Rover Range Rover Sport".

Par nākotni nekādas bažas acīmredzami nav izjutis vēl viens "valstiskā biznesa" pārstāvis – pērn Latvijā vienīgo juridisko personu nopirkto jauno "Jaguar XKR" (valsts reģistrācijas numurs HP7892) iegādājusies nepazīstamā SIA "Old M", taču tās īpašnieks jau ir daudz pazīstamāks: kompānija simtprocentīgi pieder 1943. gadā dzimušajam Adigjozalam Mamedovam, kurš ir arī lielākais akcionārs AS "Rīgas sanitārā transporta autobāze" – uzņēmumā, ar kuru Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests 2010. gadā noslēdza iespaidīgu, kaut diskutablu 21,6 miljonu latu līgumu.

To, ka arī pēc "Parex bankas" kraha Karginu ģimene neslīkst pilnīgā nabadzībā, pērn uzskatāmi apliecinājis eksbaņķiera dēls Rems Kargins, – viņam piederošā SIA "Pax Lachesis" iegādājusies 2010. gada izlaiduma "Audi Q7" (valsts reģistrācijas numurs – HO6208). Un viņš nav bijis vienīgais plašāk zināmais "Audi" luksusmodeļu cienītājs: tā vērā ņemamu autoparka atjaunošanu ir veikusi arī SIA "Žurnāls Santa" (īpašnieki – Ivars Zariņš un savulaik TV neatkarīgajai Latvijai paldies par savu miljonāres statusu pavēstījusī Santa Dansberga-Anča): reizē ar līzingā iegādātu "Mercedes Benz CLS350" (valsts reģistrācijas numurs – HT7048) tāpat līzingots arī 2011. gada izlaiduma "Audi Q7" (EG4674).

Pazīstamie izdevēji gan nav bijušie vienīgi miljonāru saimes pārstāvji, kam krīze jau beigusies: jau tradicionāli savu luksusauto parku atjaunojusi "Rietumu banka" (divi jauni reindžroveri – "Sport" un lielais "Range Rover"), miljonāra Ulda Mierkalna "Pata AB" iegādājusies jaunu "Lexus LX570" (valsts reģistrācijas numurs ZP5), Valērija Maligina "Olainfarm" – jaunu "BMW 750" (CT9999), diviem mazākpazīstamiem miljonāriem piederošā metāllūžņu firma "Tolmets" – 2010. gada izlaiduma "BMW X6 M" (777HL), Edgara Zausājeva AS "Dambis" – 2010. gada izlaiduma "Mercedes Benz CLS 63 AMG" (NJ96), aizvien lielāku ietekmi farmācijas tirgū ieņemošā AS "Sentor Farm aptiekas" – jaunu "Mercedes Benz GL 350" (LC10), Lolitas Bemhenas vadītā SIA "Spilva" – tāpat 2011. gada izlaiduma "Mercedes Benz S500" (U097, līzingā).

Pa vidam ļaudīm, kas savu miljonāra statusu jau sen apliecinājuši, pērn pie pietiekami iespaidīgiem luksus auto tikušas arī interesantākas personas: formāli SIA "TM Security Baltic", kas pērn iegādājusies 2010. gada izlaiduma "BMW 750" (reģistrācijas numurs HT8079), pieder 1986. gadā dzimušajam Guntaram Varnelim, taču reti kurš šaubās, ka šī un saistīto uzņēmumu patiesais saimnieks ir par Zatlera reformu partijas "pelēko kardinālu" dēvētais Mārtiņš Tenbergs.

Tāpat pērn pie dārga braucamā tikusi arī plašākai sabiedrībai nepazīstamā SIA "Tonus Elast", – tā līzingā iegādājusies 2011. gada izlaiduma "Mercedes Benz GL 350" (valsts reģistrācijas numurs FV737), un tas nozīmē, ka arī pēc atvadīšanās no Saeimas deputāta krēsla bez pārvietošanās līdzekļa nepaliks uzņēmuma 50% kapitāldaļu īpašnieks – plaši pazīstamais Valērijs Kravcovs.

Taču īpaši daudz pērn ir bijis īpaši dārgo auto, ko iegādājušās īpaši nepazīstamas kompānijas, aiz kurām, kā izrādās, stāv mūsu lielās kaimiņvalsts un citu kaimiņvalstu iedzīvotāji un pilsoņi. Tā, piemēram, pērn Latvijā reģistrēts viens juridiskām personām piederošs ekskluzīvais "Aston Martin DBS Volante" (valsts reģistrācijas numurs 888) – tā īpašniece ir SIA "Aston Lim", kuras vienīgais īpašnieks saskaņā ar "Lursoft" datiem ir Krievijas iedzīvotājs Dmitrijs Kožarskis.

Tāpat pērn Latvijā reģistrēto luksus autoparku papildinājis gan 2011. gada izlaiduma "Bentley Continental Flying Spur Speed" (īpašnieks – SIA "966 Freecom", kas pieder kādam Panamas ofšoram, bet uzņēmuma valdē reizē ar Uldi Skudru ir Boriss Raimihers), gan "Bentley Continental GTC Speed" (īpašnieks – SIA "Golfenergy", kas pieder Krievijas iedzīvotājam Sergejam Sjasinam), gan viens "BMW 760" (cena – no 150 tūkstošiem eiro, īpašnieks – SIA "Bellat Invest", kas pieder Baltkrievijas iedzīvotājam Jurijam Jurčankam).

Rīt DELFI publicēs pilnu pārskatu par Latvijas uzņēmumu pērn iegādātajām luksus automašīnām.


Написать комментарий